Bratislava und Oktoberfest!!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jacco - WaarBenJij.nu Bratislava und Oktoberfest!!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jacco - WaarBenJij.nu

Bratislava und Oktoberfest!!!

Door: Jacco

Blijf op de hoogte en volg Jacco

05 Oktober 2014 | Oostenrijk, Wenen

Hallo Leute!!

Daar ben ik weer, de laatste week was nogal druk dus vandaar heeft het wat lang geduurd. Maar hier is weer een gloednieuw reisverslag aus das schöne Wien.

Vorige week was de laatste week van het introductie programma voor de internationale studenten, waarbij we nog naar het Weens Rathaus zijn geweest (gemeentehuis) en een soort speurtocht hebben gedaan door de stad met allerlei foto-opdrachten. Hierbij kon je goed laten zien wat je de afgelopen weken allemaal had geleerd over Wenen. Verder hebben we een stevige wandeling gemaakt over de Kahlenberg net buiten Wenen. Vanaf de top van deze berg, (voor Nederlandse begrippen een hele hoge berg, voor de Oostenrijkers een heuveltje), omringd door talloze wijnvelden, heb je een prachtig uitzicht over de stad. Eenmaal weer beneden sloten we de dag af met een echte Oostenrijkse Heuriger, dit is een soort buffet met allerlei kleine hapjes. Zoals kaas, worst, maar ook smeren de Oostenrijkers puur vet als een soort boter op hun brood. Dat vet wat overblijft in de pan als je spekjes bakt en dan weggooit, doen ze dus niet te zuinig op hun bammetje hier. Dat was wel apart, ook hebben ze hier een speciaal soort wijn genaamd 'Sturm', dit is wijn in een nog vroege rijpingsfase waardoor deze wat zuurder en frisser van smaak is. Erg lekker moet ik zeggen!

Met een erg gezellig eindfeest op zaterdag werd een heel leuk introductieprogramma afgesloten. In drie weken heb ik zo'n beetje alles van Wenen gezien en zoveel leuke dingen gedaan, nieuwe mensen leren kennen en toffe feestjes gehad.

Nu dit dus was afgelopen, besloten we met een groepje op maandag een tripje naar Bratislava te plannen, de hoofdstad van Slowakije. Dit ligt maar een uurtje van Wenen en is met de trein dus prima te doen. Een leuke stad aan de Donau, met een mix tussen Oost-Europese invloeden en Westers/Duitse kenmerken. Na alle hoogtepunten te hebben gezien, hebben we lekker even in een park aan de Donau gechilld en nog eens een biertje gepakt op en terrasje, wat hier trouwens bizar goedkoop is, 1,40 voor een halve liter lekker koud bier. 's avonds authentiek Slowaaks gegeten in Narnia, ja echt een restaurant helemaal in het thema van de films, je komt er ook letterlijk binnen door een klerenkast met jassen.

En woensdagavond was het dan zover, het ultieme hoogtepunt van mijn buitenlandse avontuur in Wenen, met de partytrein naar het Oktoberfest in München!!! Hier keek ik al weken naar uit en nu was het zover, eindelijk gingen we. Na aardig wat dansjes, drankjes een bijzonder korte nacht en dus een heel goed feestje in de trein, kwamen we 's morgens aan in München, wanhopig op zoek naar een plek om te ontbijten en een goede bodem te leggen voor al wat komen zou, kwamen we terecht bij de Burger King naast het station. Blijkbaar ontbijten de mensen uit München niet, want nergens was er een café open voor een fatsoenlijk ontbijt. Met drie hamburgers in de buik gingen we op weg naar de Wiesn, zoals de mensen uit Beieren het noemen.

Wat een machtig mooie plek is dat zeg, met overal eetstandjes met würsteln, kartofeln, hündeln en zoetigheid en de gekste souvenirkraampjes helemaal in sfeer aangekleed. Maar vooral de 12 brouwerstenten zijn een lust voor het oog, allemaal even mooi aangekleed van binnen en van buiten en zo groot als een pakhuis. Een local vertelde mij dat er in de grootste tent meer dan 10.000 feestgangers pasten. WOW! Wij namen plaats op het SWP (Sehr Wichtig Person) balkon in de Löwenbrautent. Ik kreeg gewoon kippenvel toen ik binnenkwam, zo mooi zeker toen de muziek begon te spelen en de tent steeds voller begon te lopen. Waar veel mensen nog tegen hun kater en gebrek aan slaap aan het vechten waren, voelde ik me steeds beter na mijn eerste Maß (1 liter) en halbe Brathündel (halve braatkip). Om 4 uur moesten we van het balkon af en kregen we tot 10 uur 's avonds vrije tijd.

Waar velen ervoor kozen om ergens rustig te gaan zitten of de stad te verkennen, koos ik er samen met nog een stel die-hards voor om beneden het feestgedruis op te zoeken. Waar we wanhopig zoekend naar een tafel, zonder tafel geen bier dus heel belangrijk, werden uitgenodigd door een Beiers gezin om bij hen aan te schuiven. Vooral de opa die met zijn kleinzoon naar het Oktoberfest was gekomen maakte op mij veel indruk, ik heb uitgebreid met deze man zitten kletsen over het Oktoberfest, voetbal, Duitsland en natuurlijk bier. Maar vooral veel geproost en gezongen. Dat zal me altijd wel bij blijven, zo mooi hoe deze man zat te genieten van alles om zich heen.

Na een paar uur ging deze familie weer op huis aan en hadden wij onze eigen tafel, en dat betekent wat. Want heb je een tafel dan heb je vrienden bij het Oktoberfest haha. Zoveel mensen die jou ineens de aardigste persoon ter wereld vinden, zodat ze maar kunnen aanschuiven en bier kunnen bestellen. Om 9 uur moesten we weer richting station, ook al wilden we nog lang niet weg, maar anders zou de trein zonder ons vertrekken en Wenen is toch best ver lopen...

Maar wat was het een ervaring om nooit te vergeten en ik zal zeker nog eens terugkeren naar dit geweldige festijn. Eenmaal terug in Wenen, na weer een kort nachtje in de trein en helemaal gesloopt thuisgekomen op mijn nieuwe kamer. (Oja, ik ben afgelopen week ook nog verhuist naar een supermooie moderne kamer dichterbij het centrum maar dat terzijde.) Was het tijd voor mijn eerste nachtje (meer ochtendje) in mijn nieuwe kamer.

Volgens mij is dit mijn langste verslag tot nu toe, dus ik zal er maar eens een einde aan breien. Morgen begint voor mij het studeren met mijn eerste college aan de Wirtschaftsuniversität Wien, dat zal wel even wennen worden na 3 maanden vakantie. Ik heb er wel zin in, het is toch de hoofdzaak waarom ik hier ben, ook al zou je dat soms even vergeten haha.

Auf wiederschreiben!

Jacco

  • 05 Oktober 2014 - 17:40

    Je Moeder:

    Mooie foto's. Kobus!

  • 15 Oktober 2014 - 00:02

    Regina-Ignatius:

    Gruss di Jacco! Spannend lustig so deine Berichte hier in Berrege zu lesen.Freut uns,dass es dir gut geht!Naja so du sagst,studieren gehort auch dazu,das ist ja deutlich!Alles ein bischen einteilen,dann kommt das Semester u. Entspannung-Geniessen ins Gleichgewicht! Gute Wunsche senden dir deine Nachbarn Ignatius u. Regina aus Holland.Gute Nacht,schlafe gut xx!

  • 19 Oktober 2014 - 09:39

    Bas, Els En Teun:

    Weer een heel leuk verhaal jacco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Jacco

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 7529

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 01 Februari 2015

Jacco in Wenen

Landen bezocht: