Meer Wenen, Graz en een hele hoop chocolade - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jacco - WaarBenJij.nu Meer Wenen, Graz en een hele hoop chocolade - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jacco - WaarBenJij.nu

Meer Wenen, Graz en een hele hoop chocolade

Door: Jacco

Blijf op de hoogte en volg Jacco

22 September 2014 | Oostenrijk, Wenen

Grüß Gott allemaal,

Iets later dan gepland, maar alsnog een gloed nieuw reisverslag vanuit het nog steeds zomerse Wenen! Het was weer een drukke week waarin ik heel veel heb gezien en gedaan onder meer door het orientation program hier.
Ook buiten het programma om ben ik op eigen houtje de stad wat verder gaan verkennen, zo ben ik naar het Ernst Happel stadion geweest, de thuishaven van de voetbalclub Rapid Wien. Dit stadion ligt op een steenworp afstand van mijn universiteit. Ik heb een rondje rond het stadion gelopen en toen bleek aan de achterkant van het stadion het trainingscomplex van Rapid te liggen, waar ze ook aan het trainen waren, dus dat was wel leuk om te zien. En toeval of niet, sinds ik de training heb bezocht hebben ze alleen nog maar gewonnen... Ik ben zeker nog van plan een wedstrijdje te bezoeken en hopelijk de de stadsderby tegen Austria Wien, dat schijnt wel een mooie wedstrijd te zijn.

Verder zijn we buiten het programma om nog naar de Naschmarkt geweest, dit is een traditionele markt die iedere dag open is en waar in het weekend nog een antiekmarkt aan toegevoegd word. Een leuk uitstapje met allemaal kleine kraampjes met een hoop eten en drinken, je krijgt zoveel toegestopt om te proeven dat je er gewoon gratis kan lunchen!

De reden dat dit verslag wat later ter perse ging, was dat we gisteren vanwege het mooie weer een aantal bootjes hadden gehuurd en besloten te gaan varen op de Donau. Dit was de meest relaxte middag tot nu toe, lekker dobberen op de Donau, biertje, muziekje, zonnetje en goed gezelschap, beter kan niet! Ook met het orientation program hadden we deze week een hoop te doen, zo zijn we naar de Ottakringer bierbrouwerij geweest met als hoogtepunt de halfuur durende proeverij aan het einde met een hele boel soorten bier en lekkere Oostenrijkse pretzels. Verder hadden we deze week meerdere paleizen op het programma staan, allereerst de Belvedere; dit is een wat kleiner voormalig zomerverblijf van de Oostenrijkse keizer dat nu dienst doet als museum. Vooral de tuin met de fonteinen was erg mooi om te zien. Een paar dagen later gingen we naar Schloss Schönbrunn, het paleis van de welbekende prinses Sisi. Dit was echt een belachelijk groot paleis met een nog belachelijkere grote tuin die ook dienst doet als stadspark met onder andere een doolhof, een zwembad, een heleboel fonteinen en vijvers en een dierentuin, ja echt haha! Sisi was alleen niet thuis, dat was wel balen.

Woensdag zijn we met het programma ook naar het Oostenrijkse parlement geweest om te kijken waar de Oostenrijkse politici "werken", ik heb er namelijk geen een gezien, maar dat zal wel aan mij liggen. Vooral de oude zaal, alleen nog gebruikt voor ceremoniële gebeurtenissen was erg indrukwekkend. Woensdag avond speelde Ajax in de champions league tegen Paris Saint Germain, en na heel lang zoeken en navragen had ik samen met wat Franse gasten een plek gevonden waar ze de wedstrijd uitzonden. De uitslag: 1-1 iets waar we allemaal mee konden leven en daar moest natuurlijk op gedronken worden, dus hup in je Ajax shirt de stad in waarom niet? haha

En als slotstuk van deze volle week hadden we vrijdag een dagtripje naar Graz, de tweede stad van Oostenrijk. Echt een hele mooie typisch Oostenrijkse stad met mooie gebouwen en kerkjes. Maar het toppunt van deze dag was toch wel het bezoek aan de Schotter chocoladefabriek. Ik heb in heel mijn korte leventje nog nooit zoveel chocolade bij elkaar gezien en vooral gegeten. Je mocht er namelijk alles proeven van de cacaobonen tot gesmolten chocolade en repen en chocolademelk. Ze hadden er echt alle soorten en maten die je maar kon bedenken, van Tequila met citroen en zout tot chocolade met bacon en chocolade met vis erin. Iedereen was op de terugweg in de bus toch wel lichtjes misselijk van die overvloed aan zoetigheid.

Tot zover weer mijn avonturen vanuit het niet meer zo zomerse Wenen, (het is ondertussen nogal gaan regenen). Aankomende week de laatste week van het introductie programma en ook het Oktoberfest komt steeds dichterbij, kan niet wachten!

Auf wieder schreiben,

Jacco

• 22 September 2014 - 19:37

Tim:

lekker bezig Jacco! Geniet er ten volste van, ouwe choco prins ;-)

• 22 September 2014 - 20:32

Bas, Els En Teun:

Die chocolade fabriek hadden teun en veerle ook wel leuk gevonden denk ik.
    weer een leuk verslag hoor.

• 22 September 2014 - 21:24

Pa:

Weer een heleboel geleerd (?) knul !!

• 23 September 2014 - 00:06

Rietje Huismans:

Jacco, zo te zien maak je interessante dingen mee!
    Veel plezier en succes.
    Groetjes rietje

• 23 September 2014 - 08:02

Natalie:

Hee Jacco, super leuk om te lezen! Klinkt alsof je daar een geweldige tijd hebt, geniet ervan:)